تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1395 - 20:30
کد خبر : 12977

رشت شهر خاموش!

رشت شهر خاموش!

آیت کاظم زاده هریس: رشت! شهری که شبها هم زنده است در پی بارش برف دچار ساعتها خاموشی گردید. و شهروندان را که در اثر بارش برف و گرفتگی معابر خانه نشین شده بودند، در تاریکی گرفتار کرد. از مشخصه های این روزهای شهر مشکل ترافیک و کندی و عبور و مرور است که شهروندان

آیت کاظم زاده هریس:

رشت! شهری که شبها هم زنده است در پی بارش برف دچار ساعتها خاموشی گردید. و شهروندان را که در اثر بارش برف و گرفتگی معابر خانه نشین شده بودند، در تاریکی گرفتار کرد.
از مشخصه های این روزهای شهر مشکل ترافیک و کندی و عبور و مرور است که شهروندان را برای انجام أمور روزمره خود در شرایط عادی هم دچار مشکلات فراوان کرده است که انتقادات فراوانی را متوجه مدیریت شهری و کمیسیون ترافیک شورای شهر کرده است.
مدیریت فعلی شهرداری رشت که باید در راس هرم مدیریت یکپارچه شهری قرار گیرد،در ایفای این نقش راهبردی خود ناموفق بوده است.
تحقق مدیریت یکپارچه شهری هدف نهائی و متعالی تشکیل شوراهای شهر و روستا بود که شورای فعلی شهر رشت به گواه اعضای آن از این هدف متعالی منحرف گشته و شورای شهر را به شورای شهرداری تبدیل کرده است. و این نتیجه عملکرد جمعی شورای چهارم بوده است. حال در پی بحران اخیر برف اعضای شورا تا چه میزان خود را مقصرِ این همه نابسامانی می دانند؟
شهر در پی ١٢ ساعت بارش برف چنان دچار بحران میگردد که دهها هزار خانوار بعلت عدم مدیریت صحیح و انجام وظیفه درست مدیران ارشد شهری ساعتها از قطع برق، مسدود شدن خیابانها و کوچه ها، ناکارامدی سیستم حمل و نقل عمومی و عدم پاکسازی به موقع خیابانها و معابر دچار رنج و عذاب میشوند.
حال که شهرداری از فقر امکانات و ماشین آلات رنج میبرد، چرا باید بجای صرف هزینه جهت تجهیز ناوگان ماشین آلات خدمت رسان در بحران به فکر خرید امتیاز تیم فوتبال باشد، و تبلیغات وسیعی در این خصوص جهت هدایت افکار عمومی به سمت أهداف موردِ نظر داشته باشد؟؟؟
و جالبتر اینکه تعدادی از اعضای شورا هم در این حرکت همراه و همگام باشند!!
با توجه به پیش بینی های هواشناسی و هشدارهای سازمان مربوطه نسبت به کاهش شدید دمای هوا و بارش برف سنگین ،آیا شهرداری نسبت به تشکیل ستاد پیشگیری از بحران و جلسات هماهنگی با سازمانهای متولی و درگیر مدیریت شهری از قبیل ادارات برق و گاز و آب و فاضلاب اقدام نمود؟؟
اعضای محترم شورا که در افتتاح پروژه های شهری نقش موثری دارند و در کادر دوربین خبرنگاران و عکاسان حضور پر رنگی دارند، در بحران اخیر  شایسته بود با حضور در محلات و مناطق مختلف شهر خصوصاً مناطق حاشیه ای و کم برخوردار از زیرساختها و خدمات شهری پاسخگوی شهروندان رنجدیده باشند. محله ها و مناطق حاشیه شهر که از نبود زیرساختهای خدمات شهری رنج میبرند، بیشترین عذاب را از بحران اخیر متحمل گشته اند.
نقش اقدامات پیشگیرانه بحران در مدیریت شهری نقشی غیرقابل إنکار در خدمت رسانی است.
سقوط دهها درخت تنومند و وارد آمدن خسارت به شهروندان نتیجه إهمال و بی مسئولیتی مدیریت شهری در نگهداری از فضای سبز و هَرَس به موقع درختان و حفاظت از این سرمایه های ارزشمند بود که مشاهده سقوط این درختان بسیار تاثر برانگیز بود. البته باید خدا را شاکر باشیم چرا که ممکن بود شاهد اتفاقات ناگوارتری هم باشیم. علت اصلی گرفتاری شهروندان در خاموشی ناشئ از سقوط درختان و گرفتگی معابر و خیابانهای اصلی بود که تردد تیم های امداد رسان را با مشکل مواجه نموده بود.
بطور کلی بحران اخیر بار دیگر بر ناکارآمدی مدیریت شهری سنتی و تک محور صحّه گذاشت و لزوم حرکت هر چه سریعتر به سمت مدیریت یکپارچه شهری را گوشزد نمود.

کارشناس ارشد شهرسازی و برنامه ریزی منطقه ای

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.